Szalone wiwat!

Tak, to już ustalone: w przyszłym roku, 11, 12 i 13 czerwca odbędą się pierwsze Szalone Dni Muzyki w Warszawie! René Martin, twórca tej niesamowitej formuły festiwalowej, która zaistniała po raz pierwszy w 1995 r. w Nantes, podpisał umowę z miastem i Teatrem Wielkim-Operą Narodową, bo rzecz się wydarzy w tym właśnie budynku.

René był tu trzy dni, oglądał różne miejsca, teatr (cały gmach, z Teatrem Narodowym włącznie) przypadł mu do gustu, bo jest tam wiele sal bardzo różnych (co jest jednym z niezbędnych warunków), o niezłej akustyce, a ponadto duże halle, w których można się integrować i prowadzić festiwalowe życie. W Nantes wspaniałe było właśnie to kłębienie się w entuzjastycznym tłumie, wśród ludzi, którzy się wzajemnie nakręcali i opowiadali, co właśnie usłyszeli i na co chcą się wybrać.

Szalone Dni odbywają się teraz w kilku miejscach: w Nantes, Bilbao, Tokio, Kanazawa (też w Japonii) i od paru lat w Rio de Janeiro. Były też w Lizbonie do 2007 r., kiedy to przyszedł nowy dyrektor Centrum Kulturalnego Belém i stwierdził, że on już tego nie chce, choć ponoć festiwal miał tam też powodzenie. Tak więc przyszłoroczne Szalone Dni pod hasłem „Chopin et ses influences” (Chopin i jego wpływy) odbędą się kolejno w tych właśnie miastach i wreszcie w Warszawie.

Te wpływy – to będą kompozytorzy, których grywał sam Chopin (koncerty w stylu brillant – Riesa, Moschelesa, Hummla), kompozytorzy, którzy lubili Chopina (Berlioz czy Paganini), a także wielcy z przeszłości, których Chopin wielbił: Mozart, Haendel, a także Bach, którego preludiami i fugami rozpoczynał każdy dzień. Będzie też Kurpiński czy Elsner. Ale Chopin oczywiście też będzie, i to wykonany w bardzo oryginalny sposób. Wszystkie jego dzieła fortepianowe zostaną zagrane jednym ciągiem przez sześciu pianistów, a ten maraton, jak obliczono, będzie trwać 17 godzin!

Po wszystkich tych Szalonych Dniach René Martin organizuje jeszcze w sierpniu festiwal pianistyczny w La Roque d’Anthéron i tam także zaprogramował dzieła wszystkie Chopina. W sumie, jak powiedział, organizuje w przyszłym roku 1100 koncertów chopinowskich! Wspaniałego mamy ambasadora. Co więcej, René myśli już intensywnie także o okołofestiwalowej działalności edukacyjnej, która jest bardzo ważnym elementem jego koncepcji i która ma przyciągnąć na koncerty publiczność, której wcześniej klasyka była zupełnie obca; także publiczność młodą. A więc praca w terenie – szkoły, dzielnice itp. Również poza Warszawą. René zamierza przyjechać tu jeszcze kilka razy, żeby poznać nasz kraj, jego sytuację, potrzeby (w tej dziedzinie), charakter, duszę. Perfekcjonizm, ale niezbędny, by praca była skuteczna. W każdym razie jest pełen entuzjazmu i nadziei, że się uda. Kibicujmy mu!