Sezonowe zapowiedzi

Jeśli ktoś z Was rzuca okiem na stronę główną „Polityki”, to może zauważył rankingi najważniejszych dziesięciu wydarzeń z różnych dziedzin kultury w najbliższym kwartale – już są książki, filmy i muzyka pop (zwana niestety tylko muzyką, wrrr…). Będą następne, ale nie będzie mojego – winne moje własne gapstwo, nie napisałam w terminie, więc nie zmieściłam się w harmonogramie i powiedziano mi, że mogę już co najwyżej zrobić zapowiedzi u siebie na blogu. Ja nawet wolę tak, bo przecież wiecie, jaki mam stosunek do rankingów. Zrobię to po prostu luzem i jednym ciągiem, nie wyszczególniając dziesiątki. Bo w ogóle niemało się dzieje. Zresztą ogólnie jesteśmy tu na bieżąco, ale może rzeczywiście dobrze czasem zebrać to i usystematyzować.

Najbliższe ważne imprezy to Wratislavia, Sacrum Profanum i Warszawska Jesień. Jeszcze jakby kto jechał na spóźniony wrześniowy urlop do Zakopanego, to jest tam nowy atrakcyjny festiwal – Muzyka na szczytach; zawita tam nawet Kronos Quartet, który będzie też na Wratislavii. W Bydgoszczy we wrześniu jest też Musica Antiqua Europae Orientalis, a tam też kilka atrakcyjnych koncertów.

Z wielkich orkiestr światowych mamy, jak już wiecie, Berlińczyków w Warszawie 26 września. W miesiąc później, 27 października, zagra tu Royal Philharmonic Orchestra pod Charlesem Dutoit. W pierwszych planach miała być z nimi Martha, ale w końcu nie będzie. Potem Radio-Symphonieorchester Stuttgart pod Rogerem Norringtonem – 8 listopada w Narodowej, nazajutrz w Filharmonii Krakowskiej. Ponadto z koncertów w Narodowej w najbliższym kwartale najważniejszy wydaje mi się recital Grigorija Sokołowa 25 października; w dwa dni później wystąpi w Filharmonii Łódzkiej. 7, 8 i 9 grudnia z cyklem wszystkich sonat skrzypcowych Beethovena wystąpi Isabelle Faust i Alexander Melnikov. 11 i 12 grudnia koncert Brahmsa będzie grał znakomity skrzypek Christian Tetzlaff. A 15 grudnia – Venice Baroque Orchestra, ze znaną bywalcom Misteriów Paschaliów Rominą Basso jako solistką. Inny nasz faworyt, Philippe Jaroussky, wystąpi w Katowicach 30 listopada w ramach festiwalu Ars Cameralis.

Trochę premier operowych tej jesieni. W Warszawie 30 października Borys Godunow w reżyserii Trelińskiego (z Wilna) oraz 7 listopada Zagłada domu Usherów Glassa (reż. Barbara Wysocka). W październiku jeszcze 24 w Poznaniu Ernani (inscenizacja nowego dyrektora – Michała Znanieckiego), a 30 w Operze Bałtyckiej – Ariadna na Naxos (też reżyseruje dyrektor – Marek Weiss-Grzesiński). 12 grudnia zaś w Teatrze Wielkim w Łodzi pierwsza od dawna premiera na dużej scenie dzieła Haendla – Juliusz Cezar. Na małej, czyli w Warszawskiej Operze Kameralnej, od 28 września do 19 grudnia (rozrzucony) II Festiwal Haendlowski – tu na uwagę zasługuje spektakl-monodram z Olgą Pasiecznik w roli głównej. Ponadto dwie odsłony krakowskiego cyklu Opera Rara, obie haendlowskie i obie koncertowe, w Teatrze Słowackiego: 23 października Agrippina (Fabio Biondi, Europa Galante), 18 grudnia Rinaldo (Ottavio Dantone, Accademia Byzantina).

No i jeszcze jazz. 30 września Uri Caine Bedrock Trio rozpocznie katowicki cykl koncertów II Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Improwizowanej: Jazz and Beyond. Cały festiwal ma ciekawy program. W Warszawie zaś bardzo interesujący początek listopada. Trzeciego w ramach Ery Jazzu śpiewa Cassandra Wilson, a następnego dnia organizowany przez Mariusza Adamiaka wielki koncert, a raczej trzy w jednym: Tribute 2 Miles Davis na Torwarze. To będzie z pewnością jazzowa kulminacja tego kwartału.

Jak coś macie do dorzucenia do tego worka, to jeszcze dorzućcie!