450 pianistów!
Tyle aplikacji, a ściślej biorąc 452, nadesłano do 1 grudnia (taki był termin) do biura XVII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego. Rekord. Zeszłym razem było ich 353.
Oczywiście jedną z przyczyn takiego wzrostu musiało być duże ułatwienie, jakim jest możliwość nadsyłania zgłoszeń przez internet – tę formę wybrało aż 268 osób. Jeszcze trochę statystyki. 199 kobiet, 253 mężczyzn, wiek 16-31 lat, dość równy rozkład we wszystkich grupach wiekowych poza najmłodszą – tu najmniej. Krajów 45 (ciekawostka: dwie osoby nie podały kraju). Z Japonii 88 zgłoszeń, z Chin (także Tajwanu i Hongkongu) 77, z Korei Południowej 47. Z Polski 56, z Rosji 35, a z USA – 34.
Pan Jerzy Michniewicz, sekretarz jury, dodał dziś na konferencji w NIFC kilka jeszcze ciekawostek, jako to np. że znalazły się zgłoszenia nawet z takich krajów jak Zimbabwe czy Ekwador. Że z poprzedniego konkursu do tego zgłosiły się aż 24 osoby. Że w tym roku ustalono, iż pianistom wpisowe nie będzie zwracane (poprzednim razem zwrócono je tym, którzy nie zostali zaproszeni do eliminacji). Że mało osób skorzystało z możliwości wejścia do konkursu bez eliminacji, z czego wniosek, że mało będzie takich, którzy zostali już nagrodzeni w ważnych konkursach – tylko II nagroda z Hamamatsu i II nagroda z bydgoskiego Konkursu im. Paderewskiego. Jeszcze po styczniowo-lutowym Ogólnopolskim Konkursie Chopinowskim dwoje głównych nagrodzonych będzie mogło z tej możliwości skorzystać.
Taki jest punkt wyjścia. Teraz do roboty zabiera się Komisja Kwalifikacyjna pod przewodnictwem prof. Katarzyny Popowej-Zydroń, i do 9 marca ogłosi nazwiska 160 pianistów, którzy zostaną zakwalifikowani do publicznych eliminacji. Te odbędą się w Warszawie w dniach 13-24 kwietnia. Do samego październikowego konkursu przystąpi połowa z tych, co staną do eliminacji. Tutaj składy wszystkich jury.
Tymczasem właśnie wyszły nowe atrakcyjne pozycje fonograficzne NIFC. Wreszcie, po dwóch latach jest DVD z Marthą grającą na erardzie z Orkiestrą XVIII Wieku I Koncert Beethovena; za parę dni będzie też DVD z Pires i II Koncertem. A ponadto Dmitri Alexeev nagrał wszystkie mazurki (na współczesnym instrumencie) – sam chciał. Właśnie sobie posłuchałam – bardzo to miłe i ujmujące, może nie efektowne, takie granie bardziej domowe, intymne, nie estradowe. Bo to taki pianista, nie wymiatacz, tylko po prostu muzyk. Podobał się na Chopiejach, a na konkursie będzie członkiem jury.
A dziś urodziny (91!) ma inny, wspaniały pianista: Menahem Pressler. Wiecznie młody! Właśnie… zadebiutował jako solista w Filharmonii Berlińskiej. A urodził się nie tak bardzo daleko, w Magdeburgu…
Komentarze
Pobutka.
Dzień dobry! 🙂
Zapomniałam dodać, że do DVD Marthy, jak również do DVD Marii, jest dołączony film Sekret orkiestry, więc jeśli go ktoś nie widział, będzie miał możliwość.
Dzień dobry;
Bardzo ładne prezenty od NIFC, ale ja czekam jeszcze chwilkę na… choinkę 🙂 by je rozpakować. A filmu o Orkiestrze XVIII Wieku nie wiedziałem.
A Pan Stanisław Leszczyński, nie tylko wszak poprzez „swój” festiwal, ale też poprzez swoją indywidualność i kompetencję, a także poczucie humoru – wartość promieniująca w sposób niezwykły…
Wczoraj na konferencji opowiadał swoje sny – może niekoniecznie prawdziwe 😉 Pierwszy: dwa miliony Chińczyków grają ten sam utwór Chopina w tym samym czasie. Drugi: konkurs wygrywają dwie panie: jedna podobna do Marthy, druga do Marii. Trzeci: Martha i Maria nagrały DVD dla NIFC, które właśnie wyszły. „Obudziłem się… a to wcale nie sen” 😆
Fajnego kota znalazłem 🙂
http://1.bp.blogspot.com/_Ke2sw0dIs3E/Sr_QDNIXsNI/AAAAAAAAD9c/GzsCsS_M6fY/s1600-h/Pianist%2Bcat.jpg
Nie dość, że gra, to jeszcze patrzy w nuty 😆
Jutro o 19.30 mezzo transmituje Don Giovanniego wg Warlikowskiego. Dla odważnych dorosłych, oczywiście.
Hoko, 14.40
Ecco un artista!
Takiemu artyście (czy artystce?) pierwsza nagroda się należy. Tyle że to, co na pulpicie, to nie Chopin – wygląda mi na jakieś czytanki muzyczne… 😉
Artysta młody jeszcze, do Chopina dorośnie.
Mam pytanie do pani Redaktor : czy te Mazurki są w jakimś sensie objawieniem i czy Alexeev dobrze rozumie ich specyfikę (rytmiczność)? Pytam się, bo poluję na najlepsze chopinowskie nagrania, a mam ich już tak wiele, że nie chcę kupować w ciemno (NIFC nie zamieścił nigdzie próbek). Moim punktem odniesienia w tym repertuarze jest Ignacy Friedman. I czy ma Pani Ballady z Entremontem i utwory koncertowe na pianoforte solo z Yoffe ? Więcej pytań nie mam. Dobrej niedzieli.