Ofiary fatum

Temat kobiecy festiwalu Kultura Natura został na dzisiejszym koncercie NOSPR pod batutą Alexandra Liebreicha „przydzielony” mezzosopranistce Tanji Ariane Baumgartner, która była najpierw upadającą królową, potem tragiczną królową.

Śmierć Kleopatry – to dzieło Berlioza, które od pewnego czasu przeżywa renesans dzięki słynnym mezzosopranistkom, które je sobie ulubiły ze względu na możliwość wszechstronnego pokazania się (u nas śpiewała je chętnie Małgorzata Walewska). To monodram z orkiestrą, w którym bohaterka żali się na swój los, wspomina przeszłość, wreszcie podejmuje decyzję, jak odejść ze świata, a ostatnia część jest wręcz ilustracją tego odejścia. Mimo że jest to utwór klasycyzujący, pojawiają się w nim już owe berliozowskie dziwności znane z późniejszych utworów. Nic więc dziwnego, że 26-letni kompozytor nie otrzymał za nią Prix de Rome – okazało się to dla jurorów za trudne. Dzisiejsza solistka ma głos o ładnej barwie, ale zbyt rozwibrowany i osadzony raczej w głębi gardła, co powoduje braki w dykcji. Podejrzewałam, że z I balkonu, na którym miałam miejsce, słychać było po prostu gorzej, ale gdy w drugiej części zeszłam na parter, wrażenie niestety nie było lepsze.

Jednak Jokasta ma w Królu Edypie Strawińskiego tylko jedną arię – na pierwszym planie jest przede wszystkim tytułowy bohater (Michael Weinius) i chór męski (Opery i Filharmonii Podlaskiej). Po raz kolejny byłam porażona wielkością tego dzieła, siłą skondensowanej emocji (nie wiem, jak koleżanka-imienniczka mogła napisać w programie, że to muzyka „skrajnie obiektywna, z pozoru wyzuta z emocji” – żadnych takich pozorów tam nie ma, hieratyczność i owszem). Każdy akord, każde ich zestawienie coś znaczy, każda postać ma swój wizerunek symbolizujący rolę w dramacie. Melizmaty, w których wręcz „wije się” Edyp, próbując zagadać nieszczęście, i inny rodzaj tego „zagadywania” w pospiesznych tłumaczeniach Jokasty, przeciwstawione są surowym akordom chóru, wyrażającego emocje poprzez harmonię.

Inna refleksja, która mnie naszła w kontekście problemów dziś tak głośnych w naszym kraju, dotyczy problemu milczenia. Gdy Edyp zwraca się do wieszczka Tejrezjasza, by mu objawił to, co wie, tamten początkowo chce milczeć, protestuje przeciwko ujawnieniu prawdy, ustępuje dopiero w momencie, gdy Edyp rzuca mu w twarz podejrzenie – i sam rzuca w niego oskarżeniem. Później o milczenie apeluje Jokasta, kompulsywnie powtarzając, że wyrocznie kłamią. Wreszcie Pasterz, świadek znalezienia małego Edypa w górach, porzuconego przez rodziców, zaczyna od słów: trzeba było milczeć. A przecież nie można już było milczeć – Teby ogarnęła zaraza, a wyrocznia delficka oznajmiła, że przyczyną jest obecność w mieście mordercy króla Lajosa. Prawda musiała wyjść na jaw. Z tym, że Edyp był i zbrodniarzem, i ofiarą, nie wiedząc o tym.

Milczenie nie jest złotem, gdy kryje zło.