Zbliżają się Chopieje

Program, który wisi na stronie NIFC, powinien już raczej się nie zmieniać. Oczywiście gdy na konferencji padło sakramentalne pytanie, czy Martha Argerich na pewno wystąpi, Stanisław Leszczyński tradycyjnie odparł, że na pewno będzie to wiedział dopiero po koncercie.

Na razie też nie zmienia się zapowiadany program Marthy – ma wykonać III Koncert Prokofiewa (dziś padło, że jeśli by jednak miała go na coś zamienić, to na Koncert d-moll Mozarta).  Za to wiadomo, że już na festiwalu pojawić się ma historyczne DVD z owego pamiętnego koncertu z 2012 r., na którym Martha gra I Koncert Beethovena na erardzie z towarzyszeniem Orkiestry XVIII Wieku, a Maria João Pires – III Koncert Beethovena. Historyczne – albowiem jest to pierwsze w przypadku obu wspaniałych pianistek nagranie na historycznym instrumencie. Kawałek pierwszej części koncertu w wykonaniu Marthy kilkuset szczęśliwców obejrzało na przedpremierowej projekcji na Ogrodach Muzycznych, przed odtworzeniem filmu Bloody Daughter. Zrobione to jest naprawdę znakomicie.

Do tego DVD ma być jeszcze dołączane drugie, z nowym filmem dokumentalnym pt. Sekret Orkiestry, zrealizowanym przez NIFC, a poświęconym Orkiestrze XVIII Wieku. Premierowa publiczna projekcja ma się odbyć 31 sierpnia o godz. 15 w kinie Kultura. Podobno orkiestra jest bardzo z tego filmu zadowolona.  A jako że lubimy tę orkiestrą, pewnie będziemy zadowoleni i my. W tym roku z jej występów szczególnie ciekawe może być semisceniczne wykonanie Cosi fan tutte, pod batutą Eda Spanjaarda. Pozostałymi dwoma występami ma dyrygować szef.

Jak już przy wydawnictwach jesteśmy, na festiwal ma się pojawić również płyta Tobiasa Kocha. Po zeszłorocznym, pysznym występie natychmiast został namówiony do nagrania. Płyta będzie się nazywać Pożegnanie ojczyzny i zawierać będzie utwory Ogińskiego, Szymanowskiej, Kurpińskiego, Dobrzyńskiego, Friedmanna, Mikulego, a Chopina – ostatni Mazurek f-moll. Bardzo się na tę płytę cieszę. A w tym roku – drugiego dnia festiwalu, podobnie jak w zeszłym roku – rozszerzy paletę polską (Ogiński, Szymanowska, Chopin, Krogulski) o skandynawską (Berwald, Tellefsen, Gade, Grieg). Zagra też razem z Andreasem Staierem, który zresztą nam wcześniej Kocha polecał, i słusznie.

O samym programie festiwalowym nie będę opowiadać, bo przecież wszystko można przeczytać, ale wspomnę, że aż 17 koncertów bierze Dwójka radiowa, część w transmisji bezpośredniej, a osiem z nich – także radiofonie zrzeszone w EBU. Także TVP w tym roku zaskakuje i zamierza transmitować koncert 27 sierpnia w Studiu im. Lutosławskiego, poświęcony Panufnikowi, z udziałem Oli Kuls na skrzypcach oraz Sinfonii Varsovii pod batutą Jerzego Maksymiuka. Co jeszcze jest budujące, to że w tym roku współorganizatorem festiwalu jest nie tylko Polskie Radio, ale także Filharmonia Narodowa. Za Wita – nie do pomyślenia.

Wiadomość także dla miłośników sztuki Piotra Anderszewskiego: podobno gdy wycofywał się z tegorocznego występu z Belcea Quartet, obiecał solennie, że zagra tu w przyszłym roku.  Trzymamy za słowo…

Wspomniano też wstępnie o Konkursie Chopinowskim – przygotowania trwają. Jest sformowane jury (nie podano go jeszcze jego składu, zostawiając wszelkie konkretne informacje na specjalną konferencję, która odbędzie się jesienią); na razie wiadomo tylko, że przewodniczącą będzie prof. Katarzyna Popowa-Zydroń. No i otrzymaliśmy regulamin, którego też nie będę streszczać, bo można go przeczytać tutaj.